Hjem  Søge side  Print  Tilføj til foretrukne  Oversigt 

  FRANKIE'S MC CENTER A/S

Der er lige nu 125 brugte MC/SC online

 

     
     

 

     
  Nyheder  
     
  Anmeldelse af Dainese Airstream Course med Bluetooth  

Min hustru og jeg havde gennem længere tid ønsket intercom til vores hjelme, men efter at have testet en traditionel indbygningsversion med ledninger, fandt vi hurtig ud af at der teknologisk måtte ske fremskridt inden vi skulle have dette, idet vi fandt ledningerne til så stor gene, at det gjorde systemet næsten ubrugeligt.

Derfor havde vi store forventninger, da de første hjelme med Bluetooth begyndte at dukke op hen mod slutningen af 2005.

Hjelmen er udført i komposit fibre, vejer ca. 1400 gram, har udtagelig indmad, og hjelmens pasform er god, desuden er visiret udstyret med pin-lock anti-dug visir. Hagelukningen er af ”D-rings” typen, der nok kræver lidt tilvænning at bruge frem for en klik-lukning, men når man først har fået styr på den, forstår man hvorfor den foretrækkes af professionelle kørere.

Ved første øjesyn er det eneste der afslører at hjelmen har intercom facilitet, den lille knap på venstre side af hjelmen. Man kan således undre sig over at man med en knap skal være i stand til at styre intercom mellem 2 hjelme, mobil telefon og volumen – men det kan man sagtens!

Kommunikationsinterfacet i hjelmen er af Bluetooth typen, og understøtter som nævnt både intercom mellem 2 hjelme, såvel som brug af mobiltelefon (såfremt denne er udstyret med bluetooth naturligvis). Der er således ingen kabler involveret, som det er tilfældet med traditionelle intercom anlæg – hvilket i sig selv må siges at være et plus, og lydkvaliteten er helt i top. Samtaler kan uden videre føres ved hastigheder op til 100 km/t. Ved motorvejskørsel begynder der at være nogen støj, men føreren kan fortsat godt forstå hvad der bliver sagt – vind påvirkningen gør dog at det bliver sværere for passageren.

Rækkevidden mellem de 2 hjelme kan være op til 10 meter, og kunne teoretisk bruges mellem 2 motorcykler, men i praksis er den mest naturlige anvendelse som intercom mellem fører og passager.

Det er ganske simpelt at linke to hjelme jf. instruktionsbogen, og når de én gang er linket finder de automatisk hinanden når man tænder dem næste gang – HVIS man gør det i rigtig rækkefølge. Når man linker 2 hjelme, vil den ene fungere som ”Master”, og den anden som ”Slave” – når man tænder hjelmene skal man således være opmærksom på at man tænder Slaven før Masteren.

Opsætning til brug med mobiltelefon (prøvet med en Nokia) er ligeledes ganske simpel. En mobiltelefon kan sættes op til to forskellige profiler – enten ”headset” eller ”hands-free”. En hjelm kan sættes op til mobiltelefon, uanset om den er Master eller Slave. Forskellen på de to profiler er muligheden for at foretage stemmestyrede opkald – hvilket kun er muligt med ”hands-free” profilen, hvor et kort tryk på multifunktionsknappen gør dette muligt.

Det er også muligt at bruge mobiltelefonen mens hjelmene er i intercom mode (men det er kun Master hjelmen der kan modtage opkald), men ikke med alle telefonmodeller/mærker. Såfremt telefonen ikke understøtter dette er man nødsaget til at frakoble forbindelsen til den anden hjelm, og oprette forbindelse til telefonen inden denne kan bruges – dette gøres vha. multifunktionsknappen. Lydkvaliteten under kørsel (ca. 80 km/t) er så god, at folk tror at jeg befinder mig hjemme, og jeg har flere gange har fået at vide at lyden er bedre end med min normale hands-free i bilen.

Batterilevetiden er i instruktionsbogen angivet til 12 timer i intercom mode, og 18 timer i telefon mode – dette stemmer nogenlunde overens med virkeligheden, og gør at man sagtens kan tage på længere ture uden at behøve at bekymre sig om at hjelmen løber tør for strøm.

Jeg har nu testet hjelmen i 2 måneder, både i intercom mode og i telefon mode, og har ikke andet end ros til overs for den. Dette gælder også hjelmen generelt, som er behagelig at have på, har en udmærket udluftnings funktion, og et fremagende anti-dug system. At man så oven i købet får intercom uden ledninger, til en ganske rimelig pris, gør det blot til et endnu bedre køb.

Henrik Søegaard

Læs mere her

     

Østjyllands største udvalg - [Se vores åbningstider]

     
  Tilbud  


SUZUKI XF 650 Freewind
Årgang: 1998
Km: 9700
Pris: Kr. 66900,-


APRILIA rsv1000 mille r-model,mont med akrapovic potte og mini blink,optimeret med åben luftfilter kasse
Årgang: 2003
Km: 24100
Pris: Kr. 149900,-


HONDA cbr600f,står flot og velholdt,lige serviceret og nysynet
Årgang: 1994
Km: 57000
Pris: Kr. 69900,-

+ 100 andre motorcykler i udstillingen.